Kategorijas

Arhīvs

Kurš piens ir labāks? Augu vai govs piens?

Šobrīd arvien populārāki kļūst dažādi augu pieni – auzu piens, mandeļu piens, sojas, kaņepju, rīsu, lazdu riekstu piens un vēl citi. Pareizāk gan būtu tos dēvēt par augu dzērieniem, jo ar pienu tomēr saprotam ko citu. Bet tomēr – kurš no šiem dzērieniem ir visvērtīgākais?

Šie augu dzērieni ir laba alternatīva tiem, kuri savā uzturā nevar lietot ierasto govs pienu. Izvēle ir liela un katrs var piemeklēt sev tīkamāko garšu un pamainīt ierastās ēdienu receptes. Man personīgi patīk lietot mandeļu vai lazdu riekstu dzērienus dažādos smūtijos, kā arī auzu pārslu putra vārīta auzu dzērienā sanāk ļoti garšīga.

Sojas piens

Sojas piens ir populārākā alternatīva govs pienam, un ASV tā ir nr. 1 izvēle starp augu valsts dzērieniem. Ja salīdzina ar citiem augu pieniem, tad sojas piens satur visvairāk olbaltumvielas, tomēr govs pienā būs vairāk tādas neaizstājamās aminoskābes kā metionīns, valīns, leicīns un lizīns. Neaizstājamās aminoskābes mūsu organisms pats nespēj veidot, tāpēc tās ir jāuzņem ar pārtiku.

Daudzi cilvēki izvēlas sojas pienu, jo soja satur izoflavonus, kam tiek piedēvētas pretvēža īpašības.

Auzu piens

Auzu pienam ir maiga, krēmveida garša un tāpēc labi garšos ar brokastu pārslām, putrās, karstos dzērienos (šī bija mana top izvēle kafijai) un, protams, dzerot tāpat vien.

Auzu pienā ir daudz ogļhidrāti un arī kalorijas, bet tajā ir vairāk B2 vitamīna salīdzinājumā ar govs pienu.

Mandeļu piens

Mandeļu piens līdzīgi kā sojas piens ir no biežāk lietotajām alternatīvām. Tiek uzskatīts, ka mandeļu piens ir labākā alternatīva bērniem un pieaugušajiem, kuriem ir govs piena nepanesamība vai alerģija.

Salīdzinājumā ar govs pienu, mandeļu pienā ir mazāk piesātinātās taukskābes un vairāk nepiesātinātās taukskābes. Tomēr mandeļu piens satur salīdzinoši mazāk kalorijas un olbaltumvielas, tāpēc nebūs piemērots visiem, piemēram, bērniem, kuru augšanai ir svarīgas gan kalorijas, gan olbaltumvielas. Bet tievētājiem šis dzēriens derēs.

Daudzi ražotāji augu pieniem pievieno papildus vitamīnus un minerālvielas, piemēram, kalciju, lai varētu vairāk pielīdzināt govs pienam. Bet jāņem vērā, ka šis pievienotais kalcijs neuzsūksies tik labi, kā kalcijs no govs piena.

Noteikti vēl uzmanība jāpievērš, vai konkrētajam dzērienam nav pievienots papildus cukurs.

Govs piens

Galvenais iemesls, kāpēc cilvēki izvēlas nelietot govs pienu, ir alerģijas vai laktozes intolerance. Bieži vien zīdaiņiem tiek noteikta govs piena olbaltumvielu alerģija. Simptomi var būt vemšana, caureja, lūpu, mēles vai rīkles tūska, nātrene, sēkšana, nepietiekams svara pieaugums.

Laktozes intolerance ir biežāk sastopama. Piemēram, vairāk nekā 90% Austrumāzijas iedzīvotājiem ir laktozes intolerance. Simptomi ir vēdera uzpūšanās, caureja un sāpes vēderā pēc piena produktu lietošanas.

Ir bijuši vairāki pētījumi par piena lietošanu un vēža risku. Zinātnieki ir konstatējuši mazāku kolorektālā vēža risku cilvēkiem, kuri uzturā lieto daudz pienu. Tiek uzskatīts, ka kalcijs palīdz aizsargāt pret šo kolorektālo vēzi. Citi pētījumi par urīnpūšļa, prostatas un krūts vēža risku un piena patēriņu ir bijuši pretrunīgi.

Veselības ministrijas ieteikumos ir minēts, ka katru dienu būtu jālieto 2-3 glāzes (500-750 ml) pienu vai skābpiena dzērienus.

Salīdzinājums

Salīdzināju ALPRO sojas pienu ar pievienotu kalciju, BALTAIS auzu dzērienu, ALPRO mandeļu dzērienu bez cukura un BERIEF ekol. rīsu dzērienu. Govs piena uzturvielas norādīju no – līdz, jo apskatīju dažādu ražotāju pienus.

Mandeļu dzērienā ar pievienoto cukuru uz 100 ml bija 3 g cukura. Auzu pienā cukura daudzums uz 100 ml ir 2,3 g, sojas dzērienā 2,5 g, rīsu 5,7 g. Visu norādīto pienu uzturvielas ir uz 100 mililitriem.

Govs piens,
2,5%
Sojas
piens
Auzu
piens
Mandeļu
piens
Rīsu piens
Kcal50-5539391337
OLB2,5 – 3,430,30,40,3
OGH4,5 – 4,72,5606,1
Tauki2,51,81,51,101,2
D vit. *1 IU120 IU101 IU101 IU42 IU
Kalcijs *300 mg451 mg350 mg451 mg118 mg

*D vit. un kalcija daudzumi ir izmantoti standarta, jo dažādiem ražotājiem tie var atšķirties un ne visiem konkrēti daudzumi ir norādīti.

Nobeigumā

Tātad, kā redzams tabuliņā visvairāk olbaltumvielas ir govs pienam. Kalcija daudzums augu pienos var būt vairāk, jo ražotāji to papildus pievieno, bet kalcijs no govs piena organismā uzsūksies labāk. Uzmanība noteikti jāpievērš cukura daudzumam augu pienos – vislabāk izvēlēties tādus, kur ir norādīts ”bez pievienota cukura”.

You Might Also Like


Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *