Kategorijas

Arhīvs

Uzturs un matu veselība

Skaisti un veselīgi mati – šķiet, ir ikvienas sievietes sapnis. Ne velti ir teiciens ”mati ir sievietes rota”. Skaistus un spīdošus matus var mēģināt panākt ar kosmētikas līdzekļiem, tomēr ļoti liela nozīme ir uzturam. Ar piemērotu uzturu var panākt veselīgus matus un uzlabot to augšanu.

Mati aug no matu saknēm, tāpēc ir svarīgi, lai galvas āda un matu folikuli būtu veselīgi. Mati nepārtraukti aug un dienā izkrīt aptuveni 50 – 100. Tas ir pilnīgi normāli! Pēc tam matu folikulos rodas jauni mati.

Tas, ko mēs ikdienā ēdam, ietekmē mata kvalitāti un augšanas ātrumu. Noteiktas olbaltumvielas, tauki, vitamīni un minerālvielas ir īpaši svarīgas, lai mati būtu stipri un veselīgi.

Tāpēc ir vērts pārskatīt savu ēdienkarti un papildināt to ar zemāk esošajiem produktiem.

Olas

Olas ir labs biotīna avots. Biotīns ir vitamīns, kas paātrina matu augšanu. Kā viena no biotīna deficīta pazīmēm ir plāni mati, tomēr šādu deficītu novēro diezgan reti.

Pārsvarā visi uztura bagātinātāji, kas paredzēti matu augšanai, satur tieši biotīnu un diezgan lielās devās. Tomēr ir diezgan maz pārliecinošu pētījumu, kas apstiprinātu biotīna pozitīvo ietekmi uz matu augšanu. Lai nu kā, olas satur vēl citas uzturvielas, kas ietekmē matu veselību, piemēram, L-lizīnu, D vitamīnu u.c.

Vēl biotīnu satur gaļa un zivis, rieksti, sēklas, dārzeņi (saldie kartupeļi, brokoļi, spināti).

Treknas zivis

Treknās zivis satur veselīgos taukus un omega-3 taukskābes. Kā jau visur tiek uzsvērts, ka zivīm mūsu uzturā ir liela nozīme, un tām vismaz 2 reizes nedēļā būtu jābūt mūsu ēdienkartē. Ja zivis netiek ēstas, tad jāpadomā par zivju eļļas lietošanu.

Pētījumā tika atklāts, ka lietojot zivju eļļu, kas satur dokozaheksaēnskābi (omega-3 taukskābe), tā paātrināja matu augšanu, jo palielināja dažu olbaltumvielu aktivitāti organismā.

Un kādā citā mazā pētījumā tika atklāts, ka uzņemot omega-3 taukskābes kopā ar olbaltumvielām, samazinājās matu izkrišana.

Zivis, kas satur visvairāk omega-3 taukskābes, ir lasis, makrele, tuncis, siļķe, sardīnes. Savukārt, veģetāriešiem ir vērts iekļaut uzturā vairāk valriekstus, linsēklas, čia sēklas, linsēklu eļļu.

Brazīlijas rieksti

Šie rieksti ir izcils selēna avots. Selēns ir minerālviela, kas var paātrināt matu augšanu, un selēns ir iesaistīts mata veidošanā. Bet jāņem vērā, ka pārāk daudz selēna mūsu uzturā var padarīt matus trauslus, veicināt matu izkrišanu, radīt sliktu dūšu, ādas izsitumus un nervu sistēmas problēmas.

Ieteicamais selēna daudzums dienā pieaugušajiem ir 400 mcg. Viens Brazīlijas rieksts satur aptuveni 68 – 91 mcg, tāpēc dienā pietiks ar četriem Brazīlijas riekstiem.

Dzīvojot Latvijā, pastāv iespēja, ka ir selēna trūkums, jo mūsu platuma grādos augsne satur maz selēnu, tāpēc arī augi neuzņem tik, cik daudz būtu vajadzīgs.

Vēl selēnu satur gaļa, zivis, olas, piens un piena produkti, maize un brokastu pārslas.

L-lizīnu saturošie produkti

L-lizīns ir aminoskābe, kas arī var ietekmēt matu augšanu. L-lizīns ir arī mata saknē, un tas ir atbildīgs par mata formu un apjomu. Ja organismam trūkst L-lizīns, tad tas var izraisīt matu izkrišanu, bet, ja mēs uzņemam pietiekami daudz šo aminoskābi, tad matu izkrišanu var novērst un uzlabot matu augšanu.

L-lizīnu satur gaļa, olas, pupas, lēcas, rieksti.

D vitamīnu saturošie produkti

Daži pētījumi parāda, ka D vitamīns var uzlabot matu augšanu. D vitamīns vispār ir ļoti nozīmīgs mūsu organismam, jo pētījumos tas savu nepieciešamību mūsu organismam pierāda gan neiroloģijā, gan kardioloģijā, onkoloģijā un imunoloģijā.

Latvijā daudziem cilvēkiem ir D vitamīna deficīts. Produkti, kas satur D vitamīnu, ir treknas zivis, olas dzeltenums, aknas. Tomēr ne visi spēj D vitamīnu pietiekamā daudzumā uzņemt ar pārtiku vai saules gaismu, tāpēc būtu vērts pārbaudīt D vitamīni līmeni asinīs un nepieciešamības gadījumā lietot D vitamīnu papildus.

Kas vēl var ietekmēt matu veselību?

Dzelzs – tā trūkums var veicināt matu izkrišanu.

Cinks – ja trūkst, var būt sausi mati un pat matu izkrišana.

Olbaltumvielas – to trūkuma dēļ var būt trausli mati.

Dažos pētījumos tiek minēts, ka niacīns var veicināt veselīgus matu folikulus, folskābe radīt jaunu matu augšanu, A vitamīns aizsargāt matu folikulus un vitamīns C kā antioksidants aizsargāt matus no bojājumiem.

Jāņem vērā, ka matu veselību, izkrišanu, augšanu ietekmē ne tikai uzturs, bet arī ģenētika, novecošanās un dažādas slimības. Tomēr pareizam uzturam jebkurā gadījumā būs ietekme uz matu veselību.

You Might Also Like


Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *